Löneförhöjning
År 2022 höjs lönerna med 1,9%. Detta sker från och med 1.5 (majmånads lön omfattas sålunda av löneförhöjningen).
Löneförhöjningen är uppdelad så att 1,5% är en sk allmänn löneförhöjning (för alla anställda i föreningen) och 0,4% en sk resultatdel vilken uträknas på basen av januari (2022) månads lönepott (inkluderande naturaförmåner).
Resultatdelen kan fördelas mellan arbetstagarna enligt hur arbetsgivaren ser det bäst. Resultatdelen har införts för att skapa ett instrument för att jämna ut löneskillnader som kan kännas ”fel”. OBS! Om arbetsgivaren går in för att dela löneförhöjningen i en allmän förhöjning och en resultat del skall arbetsgivaren redogöra för kriterierna för fördelningen av resultatdelen samt summan som utbetalas genom resultatdelen. Om en sådan redogörelse inte ges arbetstagarna inom två månader skall hela resultatdelen utbetalas som allmän löneförhöjning dvs. 1,9% till alla
Inom 4H-föreningarna finns vanligtvis endast en anställd varför löneförhöjningen kan räknas enligt 1,9% i tillägg på nuvarande månadslön. Vissa föreningar har flera anställda men även i dessa föreningar kan man besluta om att höja allas löner med 1,9% och låta resultatdelen ingå i den allmänna förhöjningen.
