Köp av bonden dag
Lördagen den 16 september ordnas för andra gången Köp av bonden-dagen! Då kan gårdar och producenter i hela landet hålla öppen gård, sälja produkter direkt från gården och erbjuda besökare på upplevelser. Köp av bonden!-dagen är en ypperlig möjlighet för producenter att testa marknaderna och få direkt feedback från konsumenterna.
I den första riksomfattande Köp av bonden!-dagen (2016) deltog 179 gårdar och gästades av tusentals besökare. Att få uppleva livet på lantgårdarna, djuren och matens ursprung samt att få möjlighet att köpa färska produkter direkt från producenten uppskattades stort av fjolårets besökare.
Finlands svenska 4H deltar i nätverket ”Köp av bonden”. Nätverkets främsta uppgift är att koordinera dagen (producentorganisationerna) och bidra till att på bred front sprida information om dagen såväl till producenter som konsumenter. Finlands svenska arrangörer är FS4H, SLC och Martha. Övriga arrangörer på nationell nivå är Programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014-2020 och Landsbygdsnätverket, Koordineringsprojektet inom närmat/Brahea Centrum vid Åbo Universitet, Äktasmak.fi, MTK, Maa- ja kotitalousnaiset, Martat, och Suomen 4H-liitto.
Producenten kan arrangera evenemanget på sin egen gård, men det går även bra att slå sig samman tillsammans med granngårdar kring ett gemensamt evenemang. Det kan även bra att ta hjälp av andra samarbetsparter, såsom producentavdelningen, 4H- eller marthaföreningar. För hobbyodlare är det även möjligt att delta genom att exempelvis sälja morötter eller äpplen från sin egen trädgård.
Du kan läsa mer om Köp av bonden-dagen på https://ostatilalta.fi/sv/ På sajten kan du också se vilka gårdar som deltar i din kommun. Än så länge har endast Malmgård i Lovisa registrerat sig på svenskt håll. Men Mia på SLC tror nog att det kan komma till några producenter ännu.
4H-föreningarna behöver inte delta i dagen men det kan vara bra att känna till evenemanget. Kanske någon producent i kommunen tar kontakt och föreslår samarbete.
